بهترین تجربه‌های لاغری من؛ چیکار میکنی چاق نمیشی

بهترین تجربه‌های لاغری چطوری بدست میاد، اونهایی که تجربه لاغری سریع داشتن به همون شکل موندن یا اینکه دوباره چاق شدن، میشه با خوردن قهوه، چای سبز یا سرکه سیب لاغر شد، راه درست و اصولی لاغر شدن چیه. سوالی که تو اکثر جمع‌های دوستانه و خانوادگی از من پرسیده میشه اینه “چیکار میکنی چاق نمیشی”، “چطوری انقدر لاغری”. من حدود 10 ساله وزنم تقریبا ثابته و کم و زیاد نمیشه. قدم حدود 163 سانتی‌متر و وزنم حدود 52 کیلو(عکس من). تو این مطلب میخوام از تجربه‌هام در زمینه لاغری و تناسب اندام بگم.

بهترین تجربه‌های لاغری

منبع عکس

تجربه لاغری سریع

بذارین خیال‌تون راحت کنم. هر کاری رو بخواین سریع انجام بدین به نتیجه نمی‌رسین. فرقی نمی‌کنه رژیم لاغری یا چاقی باشه، آموزش یه مهارت باشه، تمیزکردن خونه باشه یا هر کار دیگه‌ایه. روش‎ سریع لاغری ممکنه تو کوتاه مدت جواب بده اما مطمئن باشین راه حل پایداری نیست و دوباره به وضعیت قبل برمی‌گردین. پس بهتره سراغ روش‌های لاغری در یک هفته یا رژیم لاغری سریع نرین. موضوع مهم دیگه به خطر افتادن سلامتی‌تونه. ضرری که با این روش‌های اشتباه به سلامتی‌تون وارد میشه جبران ناپذیره. بعضی‌ها به خاطر این رژیم‌های اشتباه پوست صورت‌شون چروکیده و خراب شد، ریزش موهاشون چندبرابر شد، دچار یبوست شدید شدن و هزار و یک مشکل دیگه. پس از روش اصولی وارد شین تا به وزن مناسب‌تون دست پیدا کنین.

یه نکته مهم دیگه اینه که وقتی تصمیم می‌گیرین در عرض چند روز خودتون لاغر کنین و به نتیجه دلخواه‌تون نمی‌رسین، یه جور حس شکست و ناامیدی بهتون دست میده. اسم لاغری و رژیم که میاد حالتون بد میشه. خودتون سرزنش می‌کنین و میگین چرا لاغر نشدم. بعد کل ماجرا رو زیر سوال میبرین و میگیم من اصلا نمی‌تونم لاغر شم. درحالی‌که اشتباه شما، انتخاب روش نادرست بوده نه اینکه شما دست به هرکاری بزنین به شکست ختم میشه. پس بهتره از اول درست و حساب‌شده عمل کنین و با روش‌های غلط خودتون رو دلسرد نکنین.

بهترین تجربه‌های لاغری موفق

هدف‎‌تون رو از لاغری مشخص کنین. لاغری رو هدف قرار ندین این اشتباست. یعنی بگین میخوام لاغر بشم تا …به جای این سه نقطه هدف‌تون رو بذارین. میخوام لاغر شم تا اعتماد به نفسم زیاد بشه. تا همیشه زیبا به نظر برسم. تا ورزشی که دوست دارم ادامه بدم. تا به نفری که دوستش دارم برسم. مثل خیلی‌هایی که میگن میخوایم زبان یاد بگیریم. اما خودشون هم نمیدونن برای چی. با این مدل هدف‌گذاری به جواب نمی‌رسین.

به عنوان مثال؛ من سبک زندگیم سلامته. یعنی تو عادت‌های غذاییم به سلامتی غذا خیلی اهمیت میدم. واسه همینه که هیچ وقت چاق نمیشم. وقتی با یه غذای خوشمزه و چاق‌کننده مواجه میشم به خودم میگم این برای سلامتیم ضرر داره پس نمیخورم. نمیگم این غذا منو چاق میکنه، به هدف اصلیم که سلامتیه فکر میکنم.

یه خانمی میگفت من عادت دارم موقع دیدن تلویزیون چیپس و پفک بخورم. همین هم باعث شد وزنم بالا بره. وقتی این خانم به رفتارش بیشتر دقت کرد دید علت اصلی خوردن چیپس و پفک به خاطر صدای غرش غرش اونهاست. راه‌حلی که به ذهنش رسید این بود که هویج، کرفس و سبزیجاتی که خوردنش‌شون همراه با صداست رو جایگزین اونها کرد. با این روش هوشمندانه هم به عادت دوست‌داشتنی خوردنش ادامه داد و هم خودشو لاغر کرد.

یه تجربه موفق دیگه، عادت به نوشتن لیست غذاهاست. خودتون رو ملزم کنین هر نوع خوراکی که در طول روز میخورین تو یه دفتر بنویسین. یه توضیح کوتاه هم درباره علت خوردنش بنویسین. اینکه گرسنه‌تون شد، هوس کردین، عصبی بودین و میخواستین یه خوراکی بخورین یا هر توضیح دیگه‌ای. اینطوری عادت‌های غذاخوردنتون دست‌تون میاد. این یه فایده دیگه هم داره. اونهایی که عادت به خوردن هله هوله دارن ازاینکه هر چند ساعت باید سراغ دفتر برن و بنویسن که چی دارن میخورن شرمنده میشن و کمتر میخورن. بهتون قول میدم بعد دو یا سه هفته که سراغ این دفتر برین چیزهایی رو در مورد خودتون کشف می‌کنین که متعجب میشین. با پی بردن به این عادتها راه‌حل‌هایی به ذهنتون میرسه که کمتر متخصص تغذیه‌ای میتونه بهتون مشاوره بده.

تو همین دفتر یه کار جالب دیگه هم می‌تونین انجام بدین. وقتی یه خوراکی می‌خورین کنارش بنویسین خوردنش چقدر شما رو خوشحال کرده، بعد چند ساعت که دوباره سراغ اون دفتر میرین ببینین باز هم به همون اندازه خوشحال هستین. لذت خوردن یه چیپس فقط چند لحظه است، شادی خوردن چیپس به اندازه‌ای نیست که شما رو حتی یه ساعت هم خوشحال نگه داره. یعنی خیلی وقتها به اشتباه تصور میکنیم خوردن یه غذا ما رو چند ساعت خوشحال میکنه در حالی که تخمین ما اشتباست. لذتش کمتر از اون چیزیه که فکر میکنیم. با این روش می‌تونیم قبل از خوردن یه غذا از خودمون بپرسیم خوردن این غذا چقدر ما رو خوشحال میکنه، لذتش اونقدری هست که عذاب وجدان ناشی از چاقی رو برطرف کنه!

تجربه لاغری شکم

من تجربه چاقی شکم نداشتم. دو سه باری که چاق شدم، به صورت موضعی نبود. وزنم 7 یا 8 کیلو بالا رفت و به همون نسبت تمام اعضا بدنم تپل شد. بازوها، ران، پهلو و شکم؛ اینطور نبود که همه‌اش تو شکم و پهلو جمع شه. اون‌هایی که دنبال لاغری شکم هستن دو تا راه دارن یک کمتر بخورن، دو ورزش کنن. در مورد کمتر خوردن در ادامه بیشتر توضیح میدم. اگر نمی‌تونین جلوی وسوسه خوردن رو بگیرین باید دنبال عادت‌های مثبت خوردن باشین. یعنی دوروبرتون خوراکی‌های سالم بذارین. چیپس میوه، سالاد میوه، آبمیوه. از طرفی خوراکی‌های چاق‌کننده هم تو خونه‌تون نداشته باشین. طوری‌که اگر هوس خوردن به سرتون زد تنها گزینه‌، میوه و خوراکی‌های سالم باشن.

چی بخورم لاغر بشم؟

متناقض‌ترین جمله‌ای که میتونه وجود داشته باشه؛ چی بخوریم تا لاغر بشیم؟ خوردن و لاغر شدن! یعنی شما واسه لاغر شدن هم میخواین بخورین؟ به نظرم یکی که این سوالو میپرسه قصد لاغر شدن نداره. به جای اینکه ذهن‌تون رو انقدر درگیر چی بخورم کنین، چیزی نخورین. به همین سادگی. حتما دارین میگین اگر می‌تونستیم که همین کارو می‌کردیم. این نشون میده کار از یه جای دیگه  می‌لنگه. اگه با هر اتفاق کوچیک و بزرگی تمایل به خوردین دارین باید دنبال علتش باشین. شاید یکی ذهنش درگیر درآمد و پول درآوردنه و از طریق خوردن میخواد تنش و استرسش رو خالی کنه. این آدم با کارپیدا کردن اشتهاش به حال اول برمی‌گرده و اصلا نیازی به رژیم نداره. در واقع صورت مساله این آدم چاقی و لاغری نیست. باید مشکل کار و درآمد خودشو حل کنه. مسلما بعد از اینکه مشکلش حل شد وضعیت اشتهاش به حال عادی برمی‌گرده و اصلا نیازی به رژیم نداره. شما هم باید یه بررسی دقیق از خودتون داشته باشین تا علت میل به غذاخوردن‌تون رو پیدا کنین.

تجربه شخصی لاغری

پیشنهاد من اینه به جای اینکه دنبال تجربه افراد موفق در لاغری باشین، راه حل مخصوص به خودتون رو کشف کنید. درسته که خوندن تجربه شخصی لاغری اطلاعات شما رو زیاد می‌کنه اما از بین این تجربه‌ها نمی‌تونین راه حلی که برای شما جواب میده رو تشخیص بدین. لاغر شدن فقط به رژیم و ورزش نیست. ژنتیک یک آدم، ویژگی های فردی، محل زندگی، سبک زندگی و مهم‌تر از همه وضعیت روحی یک آدم به راحتی روی چاق و لاغرشدن تاثیر میذاره. پس اگرتجربیات دیگران رو در مورد خودتون اجرا کردین و جواب نگرفتین تعجب نکنین. چون شما جای اون آدم نیستید و اون راه حل فقط برای همون آدم موثره. برای رسیدن به تجربه لاغری موفق، باید راه خودتون رو طی کنین، نه هر راهی که بقیه رفتن.

تجربه لاغری با پیاده‌روی

تو دوران دانشگاه که به خاطر خوردن غذاهای سلف چاق شده بودم، تصمیم گرفتم با پیاده‌روی خودمو لاغر کنم. زمانی که وارد دانشگاه شده بودم 48 کیلو بودم. در عرض دو ترم یعنی یک سال وزنم نزدیک به 10 کیلو زیاد شد و 58 کیلو شدم. البته زمانی که وزنم 48 بود از حالت عادی کمتر بودم، وزن ایده‌آلم 52 بود که من 4 کیلو کمتر بودم. با این حال دوست داشتم خودمو لاغر کنم. برای همین یه دوره تقریبا سه ماهه روزانه یک ساعت پیاده‌روی تند و نزدیک به دو داشتم. همزمان غذام رو هم کم کردم. همه چیز می‌خوردم اما کمتر از قبل. خوشبختانه همین 3 ماه جواب داد و وزنم به حالت قبل برگشت.

تجربه لاغری با سرکه سیب

یه لحظه به این عنوان‌ها فکر کنین: تجربه لاغری با قهوه، تجربه لاغری با چای سبز، تجربه لاغری با سرکه سیب … یه کم بیشتر فکر کنین. تو این زمینه حرفی برای گفتن ندارم جز اینکه برای سلامتی‌تون خیلی بیشتر از این‌ها اهمیت قائل باشین.

چیکار میکنی چاق نمیشی

حالا رسیدیم به سوال اول متن. راستش من اون موقعی که میخواستم وزنم کم کنم دنبال بهترین تجربه‌های لاغری نبودم. به خودم نگاه کردم و سعی کردم راه حل خودمو پیدا کنم. من دوست نداشتم تو برنامه غذایی‌ام تغییر خاصی ایجاد کنم. مخصوصا اینکه درست کردن غذاهای مخصوص رژیم لاغری دردسر خاص خودشون دارن. واسه همین همون‌طور که گفتم غذایی رو حذف نکردم. فقط این یک اصل رو همیشه برای غذاخوردن رعایت کردم و می‌کنم.

به اندازه غذا می‌خورم و غذاهای چرب و شیرین رو خیلی کم می‌خورم. 

با رعایت همین نکته نه نیازی به رژیم لاغری دارم نه نیازی به ورزش برای لاغری. کم و بیش ورزش می‌کنم اما نه به خاطر لاغرشدن، به خاطر همون سبک زندگی سلامت که گفتم. تو برنامه غذایی‌ که دارم غذاهای سرخ‌کردنی رو به حداقل رسوندم.

اگر بخوام نکاتی که تو سبک زندگی و رژیم غذاییم رعایت می‌کنم با جزییات بگم شامل اینهاست:

1- چای رو با قند و شکر نمی‌خورم. اگر شیرینی یا شکلات باشه با اونها می‌خورم اگر نباشه تلخ می‌خورم.

2- قند و شکر رو تا وقتی که مجبور نباشم استفاده نمی‌کنم.

3- انواع غذاهایی که تو روغن سرخ میشن رو نمی‌خورم. مثل کتلت، سیب‌زمینی، بادمجون.

4- اگر بخوام غذایی رو سرخ کنم از روغن زیتون، کنجد یا جدیدا شحم گاو استفاده میکنم.

5- اگر با غرغرهای همسرم مواجه بشم که چرا غذا کم چربه، برای ایشون غذای جداگانه با روغن معمولی سرخ کردنی درست میکنم اما خودم نمیخورم.

6- خیلی کم هله هوله می‌خرم تا اگر هم هوس خوردنش به سرم زد چیزی تو خونه نباشه که بخوام بخورم.

7- تو هر وعده غذایی به اندازه‌ای که سیر بشم غذا می‌خورم. وقتی با غذای خوشمزه روبرو میشم سعی میکنم جلوی پرخوری رو بگیرم.

الان حتما میگید مواردی که مطرح کردی رو خودمون هم میدونیم اما مشکل ما اینه که نمی‌تونیم جلوی خودمون بگیریم.

همون‌طور که بهتون گفتم وقتی با خوراکی یا غذای چاق‌کننده روبرو میشم به لذت کوتاه مدت خوردن فکر نمی‌کنم به لذت بلند مدت سلامتی فکر میکنم.

 قبول دارم کار سختیه اما شدنیه. قرار نیست خودتون رو از لذت خوردن محروم کنین. میتونین یه برنامه کوتاه یک روزه داشته باشین. درستش هم همینه که از کم شروع کنین. وقتی یه برنامه سخت و پیچیده جلو خودتون میذارید به نتیجه نمی‌رسید. مثلا بگید امروز به جای 5 تا حبه قند 3 تا می‌خورم. امروز به جای اینکه سیب‌زمینی رو سرخ کنم تنوری میکنم. اگر تا انتهای روز تونستین یکی از عادتهای اشتباهتون رو انجام ندین اون وقت به خودتون پاداش بدین. کافیه هر روز یه عادت اشتباهی که قبلا انجام میدادین رو حذف کنین یا یه عادت صحیح جایگذین کنین. همین قدم‌های کوچیک اگر پیوسته ادامه داشته باشه مطمئنا لاغر میشین. فقط ترک شون نکنید و به صورت عادت دربیارید. 

اینها نکاتی بود که من به شخصه تو زندگی‌ام رعایت کردم و میکنم. امیدوارم به درد شما هم بخوره و براتون مفید باشه. الان هم به جای اینکه همچنان دنبال سرچ کردن روش‌های مختلف لاغری باشید بهتره چند دقیقه‌ای به عادت‌های رفتاری و سبک زندگی‌تون فکر کنین. اصلاح عادت‌های اشتباه به سلامتی‌مون کمک بزرگی میکنه.

مطالب مرتبط

برنامه غذایی هفتگی

برنامه‌ریزی کارهای خانه

Leave a Comment