نوشتن رزومه کاری دغدغه بسیاری از افرادیه که دنبال کار میگردن. تو این مطلب تجربیاتم رو از نحوه نوشتن رزومه کاری براتون میگم. در انتهای مقاله دانلود فرم خام رزومه کاری word قرار داده شده است.
آموزش نوشتن رزومه کاری
برای نوشتن رزومه کاری خوب دو تا کار لازمه:
1- اول از همه در مورد شرکتی که قراره براش رزومه بفرستین تحقیق کنین؛
- حوزه کاری شرکت
- تعداد کارکنان شرکت
- ساختار سازمانی شرکت
- وضعیت حقوق کارمندان
- ساعت کاری
هر چقدر اطلاعات بیشتری کسب کنین، نه تنها تو نوشتن رزومه کاری برای استخدام به دردتون میخوره، بلکه برای روز مصاحبه هم کمکتون میکنه.
چطوری اطلاعات شرکت استخدام کننده رو پیدا کنیم؟
کافیه اسم شرکت رو تو گوگل سرچ کنین؛ اگر اون شرکت وب سایت داشته باشه که قریب به اتفاق شرکتهای امروزی دارن تو نتایج گوگل نشون داده میشه.
اگر وب سایت نداشته باشه اولین نتایج احتمالا شامل پیج اون شرکت در شبکههای اجتماعیه یا سایتهای خبریه.
هر اطلاعاتی که پیدا کردین مطالعه کنین تا شرکت موردنظرتون رو بیشتر بشناسین.
2- دومین کاری که باید برای نوشتن رزومه کاری شرکت انجام بدین پیدا کردن اطلاعات مربوط به موقعیت شغلی مدنظرتون تو همون شرکته.
یعنی باید وظایفتون رو در اون موقعیت شغلی حدس بزنید تا متناسب با اون وظایف و انتظارات، مهارتهاتون رو تو رزومه بیارین.
مثلا تو شرکت x، یه کارشناس فروش بیشترین وقتش رو پای تلفن میذاره؛ در این حالت باید تو رزومهتون به مهارتهای ارتباطی اشاره کنین.
اما تو یه شرکت دیگه مهمترین وظیفه کارشناس فروش، تهیه گزارش هفتگی دقیق از آمار فروشه.
مسلما تو این حالت برای همون کارشناس فروش مهارت کار با اعداد در مقایسه با مهارت ارتباطی اولویت به حساب میاد.
این مورد رو در انتهای مقاله بیشتر توضیح میدم.
این جزییات رو از کجا پیدا کنم؟
شاید بگین پیدا کردن این اطلاعات کار آسونی نیست و بیشترشون تو مصاحبه شغلی مشخص میشه.
یعنی اگر رزومهمون مورد قبول واقع شد و برای مصاحبه دعوت شدیم، اونوقت میتونیم از کارفرما درباره موقعیت شغلیمون بپرسیم.
اما اینطوری نیست؛ اگه تو سرچ کردن قوی باشین و یه کمی زیرکی به خرج بدین این کار هم ممکنه.
طبق تجربه خودم؛ تو این مرحله گوگل جواب درستی بهمون نمیده و باید سراغ شبکههای اجتماعی رفت.
کافیه عبارت هشتگ اسم شرکت (#شرکتX) رو در
جستجو کنین تا هر کسی که درباره این شرکت نظری داده یا پستی منتشر کرده براتون به نمایش در بیاد.
خوندن نظرات کارکنان اون شرکت، مشتریانشون و بازخورد فعالیتهاشون در شبکههای اجتماعی شما رو به حال و هوای اون شرکت نزدیک میکنه.
اگر این دو روش رو انجام بدین مطمئن باشین نسبت به سایر افرادی که برای اون شرکت رزومه میفرستن چند قدم جلوتر هستین. این اطلاعات نه فقط برای رزومه نوشتن، بلکه تو زمان مصاحبه هم به دردتون خواهد خورد. در ادامه بهتون میگم از چه فرمتی برای نوشتن استفاده کنین.
نوشتن رزومه کاری رایگان
اگر شما جزء اون دسته از افرادی هستین که عبارتهایی مثل نوشتن رزومه فارسی آنلاین و نرم افزار ساخت رزومه فارسی … رو سرچ میکنین بهتره به خودتون زحمت ندین و رزومه نفرستین.
رزومهای که با این نرمافزارها نوشته بشه بهتره که نوشته نشه.
یه لحظه خودتون رو بذارید جای کارفرما؛ آدمی که حتی حاضر نیست نیم ساعت وقت بذاره و یه رزومه بنویسه به عنوان نیروی کار استخدامش میکنین؟
پس دست از تنبلی بردارید.
یه فایل ورد باز کنید تا بهتون بگم چی بنویسید.
فرمت نوشتن رزومه کاری
قبل از اینکه بخوام در مورد فرمت نوشتن رزومه بگم میخوام یه نکته مهمتر رو بگم:
برای نوشتن رزومه وقت بذارین.
این حرف رو جدی بگیرید.
تو اولین شرکتی که کار میکردم، یکی از وظایفم دریافت ایمیلهای شرکت بود. بخشی از این ایمیلها مربوط به رزومه میشد.
رزومههایی که این ویژگیها رو داشتن درجا حذف میشدن و اصلا نیازی نبود تا دربارهاش تصمیم گرفته بشه.
رزومههایی که فقط با نگاه کردن حذف میشن (بدون خونده شدن)
1- عوض نکردن فونت پیش فرض ورد
وقتی فایل ورد رو باز میکنین، از فونت پیش فرض arial برای نوشتن متن استفاده میکنه. یه زحمتی به خودتون بدین و این فونت زشت رو عوض کنین.
2- داشتن غلط املایی
این دیگه نیاز به توضیح نداره!
3- شکل ظاهری نامناسب
نکات دستوری و نگارشی رو رعایت کنین، بین خطوط فاصله بذارین و جملههای تو در تو ننویسین. هر جا لازمه شماره گذاری یا از جدول استفاده کنین.
4-استفاده از فرمتهای آماده رزومه همراه با لوگوی سازنده
اگر از فرمتهای خام رزومه استفاده میکنین که نکنین، برای حفظ آبروتون حداقل فرمتی رو به کار ببرین که لوگوی اون نرمافزار یا سایت تو فایل ورد نباشه.
این چهار ویژگی، نه فقط برای من بلکه برای اکثر کارفرماها مهمه.
اگه میخواین رزومهای بنویسین که حداقل خونده بشه این 4 ویژگی رو حتما رعایت کنین.
فرمت رایج برای نوشتن رزومه کاری
فرمت استانداردی برای رزومه نوشتن وجود نداره.
گاها پیش میاد بعضی از شرکتها تو سایتشون یه فرم مخصوص برای ارسال رزومه دارن، اینجور وقتها میتونین از همین فرم استفاده کنین.
من تا حالا چندین بار فرمت نوشتن رزومههام رو تغییر دادم.
آخرین فرمتی که ازش استفاده میکنم اینطوریه؛ این فرمت برای افرادی که سابقه کار دارن مفیده :
اطلاعات شخصی
- نام و نام خانوادگی
- سن
- وضعیت تاهل
- محل سکونت
- تلفن ثابت
- تلفن همراه
- ایمیل
تحصیلات
- مقطع تحصیلی
- نام دانشگاه
- سال ورود
- سال فارغ التحصیلی
تجربیات کاری
- نام اولین شرکتی که مشغول به کار شدین، سال ورود و خروج
- یک خط توضیح درباره شرکت
- وظایفی که تو شرکت داشتین
- مهارتهایی که تو این مدت کسب کردین (زرنگیتون رو اینجا باید نشون بدید مهارتهاتون رو به مهارت شرکت جدید ربط بدین، اگه برای این شرکت کار با فوتوشاپ مهمه شما بگین که تو شرکت قبلی با فوتوشاپ کار کردین)
- اگه دستاورد خاصی داشتین اشاره کنین
این قسمت، مهمترین بخش رزومهست. کارفرما با دیدن بخش درباره انتخاب شما تصمیم میگیره. وقتی از تجربههای کاریتون میگید باید به وظایف و مسئولیتهاتون اشاره کنین.
خیلیها فقط اسم شرکت و سمتی که داشتن رو ذکر میکنن. میگن شرکت برنا، حسابدار. همونطور که گفتم شرح وظایف یک شغل تو همه شرکتها یکی نیست. من کارفرما باید سردربیارم شما به عنوان حسابدار تو اون شرکت چه وظایفی داشتین تا بتونم درباره شما تصمیم بگیرم. وظایف حسابدار یه شرکت تولیدی با حسابدار یه شرکت بازرگانی فرق داره. پس خودتون رو دقیق معرفی کنید.
خصوصیات شخصی
- ویژگی های مهم شخصیتی که ممکنه تو کارتون مهم باشه قید کنین
- مثلا آدم آرومی هستین، کنجکاوین، آینده نگرین و …
منبع
- نوشتن شماره تلفن یا آدرس ایمیل مدیر قبلیتون (اگه کارفرمای جدید خواست در مورد شما تحقیق کنه از این طریق بتونه باهاش ارتباط برقرار کنه)
- آدرس پیج لینکدین (اگه تو لینکدین فعالیت دارین)
اعتبار رزومه
- یه تاریخی اعلام کنین که حدس میزنین بعد از اون تاریخ ممکنه رزومهتون تغییر کنه و دیگه شرایط قبلی در مورد شما صدق نمیکنه. یجورایی مثل آپدیت کردن رزومه میمونه. من خودم 6 ماهه میزنم.
وقتی سابقه کار نداریم چطوری رزومه بفرستیم؟
داستان کار پیدا کردن من اینطوری بوده (هر دو دفعه)؛
به شرکتهای مختلف رزومه فرستادم اما هر دو بار شرکتی من رو دعوت به مصاحبه کرد که اصلا آگهی استخدامی نداشت.
یعنی نه تو سایتش گفته بود نیرو میخوایم و نه اینکه آگهی استخدامی داده بود.
خودم با توجه به مهارتی که داشتم دنبال شرکتی گشتم که بتونم براش مفید باشم.
وقتی کارفرما رزومهام رو دید باهام تماس گرفت، یه قرار مصاحبه گذاشت و در نهایت پذیرفته شدم.
شما هم اگه سابقه کار ندارین نگران نباشین. با اعتماد به نفس کامل هر چی که بلدین رو بنویسین.
من تو اولین رزومهام که هیچ سابقهای نداشتم به مهارت نرمافزاریام اشاره کردم یا بهتر بگم این ویژگی رو بولد کردم و بهش پر و بال دارم.
چون میدونستم دونستن این نرمافزار برای این شرکت مهمه.
نوشتن رزومه وقتی که سابقه کار ندارین تقریبا مثل حالت قبله، فقط به جای قسمت تجربیات کاری، قسمت مهارت رو اضافه میکنین.
اطلاعات شخصی
- مثل حالت قبل
تحصیلات
- مثل حالت قبل
مهارتهای شخصی
- هر مهارتی که بلدین
- توانمندی حاصل از اون مهارت
فرض کنین شما به صورت حرفهای با اکسل کار میکنین. همین میتونه نقطه قوت شما باشه.
تو رزومهتون باید اینطوری اشاره کنین:
- برای کارشناس یا سرپرست فروش
- مهارت : تسلط کامل به اکسل
- توانمندی : طراحی داشبورد فروش در اکسل، تهیه گزارش روزانه و هفتگی آمار فروش به تفکیک نفر، زمان، مشتری و تعداد یا هر چیز دیگهای که بلدین
شما قراره با نوشتن رزومه، خودتون رو عرضه کنین.
پس تمام تلاشتون رو به کار ببرین تا خودتون رو بهترین حالت ممکن به کارفرما نشون بدین.
مثل حالت قبل، تو نوشتن این قسمت باید وقت بذارین. رزومه مثل یه کاتالوگه. همونطور که یه مشتری با دیدن کاتالوگ تصمیم به خرید میگیره، کارفرما هم با خوندن رزومه تصمیم میگیره شمارو انتخاب کنه یا نه. اگر بخوام مثال ملموستر بزنم فرض کنید شریک عاطفیتون بهتون میگه من میخوام درباره بودن یا نبودن با تو تصمیم بگیرم. هر چی درباره خودت میدونی تو یه برگ کاغذ برام بنویس تا بتونم تصمیم بگیرم. برای نوشتن همچین متنی چقدر وقت میذارین. تازه تو این حالت دستتون برای نوشتن نامه خیلی بازه. حالا تصور کنین کارفرما آدمیه که شمارو نمیشناسه و قراره فقط با خوندن یه برگ رزومه درباره شما تصمیم بگیره. امیدورام اهمیت موضوع رو درک کرده باشین.
خصوصیات شخصی
- مثل حالت قبل
منبع
- اینجا میتونین شماره استاد راهنماتون که باهاش پروژه کار کردین بنویسین.
اعتبار رزومه
- مثل حالت قبل
یک اشتباه بزرگ در رزومه نوشتن
یه اشتباه بزرگی که اغلب کارجوها انجام میدن اینه که فقط یک رزومه کاری دارن و همونو برای تمام شرکتها میفرستن.
همونطور که ابتدای حرفام گفتم باید درباره شرایط و وظایف شغلی و شرکت مدنظرتون شناخت کافی داشته باشین.
کاری که باید انجام بدین اینه: برای هر شرکت متناسب با مهارتی که نیاز داره و توانمندی که براشون مهمه رزومه بنویسین.
اگر قراره برای یک شرکت به عنوان بازاریاب رزومه بفرستین و برای یک شرکت دیگه به عنوان کارشناس پشتیبانی نمیتونین از یک رزومه استفاده کنین.
نه اینکه نتونین، میشه این کارو کرد اما بعید میدونم با فرستادن همچین رزومهای به مصاحبه دعوت بشین.
قرار نیست برای هر بار رزومه فرستادن دوباره از صفر شروع کنین.
خیلی از بخشها تغییری نمیکنه اما قسمت مهم رزومه که هر بار باید آپدیت کنین، بخش تجربیات و مهارتهاست.
جالبه بدونید تو این چند روزی که داشتم این متن رو مینوشتم مشغول آماده کردن یه رزومه جدید هم بودم.
برای آپدیت کردن یا بهتر بگم متناسب کردن تجربیات و مهارتهام با شرکت جدید، یک ساعت و نیم داشتم درباره اون شرکت سرچ میکردم.
گاهی اوقات نتیجه همین چند ساعت سرچ، ممکنه اضافه کردن چند کلمه یا یک خط به رزومه باشه.
اما مطمئن باشین ارزشش رو داره و همین یک جمله میتونه سرنوشتتون رو عوض کنه.
بررسی یک رزومه و ویرایش آن
یک مثال از رزومه ناقص
نام : احمد احمدی
سن : 22 سال
شماره تماس:0912345678
مجرد
دارای کارت پایان خدمت
نام دانشگاه : فنی حرفه ای بهشهر
رشته تحصیلی: کاردانی کامپیوتر
تاریخ فارغ التحصیلی : 1397
کار با کامپیوتر : خوب
زبان انگلیسی: متوسط
سوابق کاری: کار در کافی نت به مدت 1 سال
اشتباهات این رزومه چیست؟
1- آدرس ایمیل نداشت. برای یک فرد تحصیلکرده آدرس ایمیل بخشی از اطلاعات تماس به حساب می یاد.
2- گفتن رشته تحصیلی کافی نیست. حتما باید مهارتهای خودتون رو ذکر کنید.
3- کار با کامپیوتر یک عبارت کلی محسوب میشه. باید دقیقا بگید چه کاری بلدید.
نام نرم افزارهایی که کار کردید و اینکه در چه سطحی به نرم افزار مسلط هستید. مثلا کار با ورد عالی، کار با اکسل متوسط، کار با فتوشاپ متوسط.
4- در قسمت سابقه کاری فقط به ذکر نام اکتفا نکنید. مسئولیت هایی که داشتید رو بنویسید.
کار در کافی نت؛ انجام ثبت نام اینترنتی، جستجو برای تحقیقات دانش آموزی، کار با دستگاه کپی، فنری کردن جزوه و هر کار دیگری که انجام دادید.
5- اگر سابقه کار ندارید در قسمت مهارتها، به طور کامل توضیح بدین از عهده چه کارهایی بر می یاید.
مثلا اگر با نرم افزار ورد کار میکنید بگید تایپ فارسی، انگلیسی، فرمول نویسی و … رو بلدید.
اگر با دستگاه برش کار میکنید بگید با چه مدل دستگاهی کار کردید و چه ابزاری میتونید بسازید.
ویرایش رزومه قبلی
نام : احمد احمدی
سن : 21 سال
شماره تماس:0912345678
ahmadahmadi@gmail.com
مجرد
نام دانشگاه : فنی حرفه ای بهشهر
رشته تحصیلی: کاردانی کامپیوتر
تاریخ فارغ التحصیلی :1397
مهارت
1- کار با نرم افزار ورد : سطح عالی
2- کار با نرم افزار اکسل : سطح متوسط
3- کار با نرم افزار فتوشاپ : سطح متوسط
4- زبان انگلیسی : مکالمه ضعیف، خواندن و نوشتن متوسط
سابقه کاری
یک سال در کافی نت (اردیبهشت 97 تا اردیبهشت 98)
1- انجام ثبت نام اینترنتی
2- جستجو برای تحقیقات دانش آموزی
3- کپی و پرینت و کار با دستگاه شارپ
4- فنری کردن جزوه ها
نکته : میتونید نمونه کار خودتون ارسال کنید. مثلا در صورتی که با نرم افزار فتوشاپ کار میکنید چند نمونه از عکسهایی که با فتوشاپ درست کردید تو رزومه بذارید.
نمونه رزومه بدون سابقه کاری
اگر تو رزومه قبلی فرد هیچ سابقه کاری نداشته باشه باید به این ترتیب رزومه رو آماده کنه:
نام : احمد احمدی
سن : 21 سال
شماره تماس:0912345678
ahmadahmadi@gmail.com
مجرد
نام دانشگاه : فنی حرفه ای بهشهر
رشته تحصیلی: کاردانی کامپیوتر
تاریخ فارغ التحصیلی :1397
مهارت
1- کار با نرم افزار ورد : سطح عالی
نوشتن انواع متون فارسی و انگلیسی، اعداد و فرمول
2- کار با نرم افزار اکسل : سطح متوسط
تهیه نمودار، جدول فروش ماهانه
3- کار با نرم افزار فتوشاپ : سطح متوسط
ویرایش عکس برای پیج اینستاگرام
4- زبان انگلیسی : مکالمه ضعیف، خواندن و نوشتن متوسط
آشنایی با اصطلاحات کامپیوتر
5- توانایی سرچ با کامپیوتر
انجام پروژه های کوچک دانش آموزی
دانلود فرم خام رزومه word
اگر هنوز از نوشتن رزومه ترس دارید و نمیدونید چیکار کنید فایل ورد فرمت رزومه رو دانلود کنید و اطلاعاتتون رو تو فابل خام رزومه وارد کنید.
راهنمایی در خصوص نوشتن رزومه
اگر سوالی در زمینه نوشتن رزومه دارین در انتهای همین نوشته ازم بپرسین.
اگر نمیدونید مهارتهاتون رو چطوری به رزومه اضافه کنین یا شناخت مناسبی از شرکت پیدا نکردین یا هر مشکلی که تو نوشتن رزومه باهاش مواجه شدین اینجا مطرح کنین، خوشحال میشم کمکتون کنم.
پیشنهاد مطلب بعدی برای مطالعه : چطوری برای اولین بار کار پیدا کنیم؟
ba salam:
tanx…